اترک کود

تولید کود های شیمیایی و کلات های فلزی با عملکرد بالا

اترک کود

تولید کود های شیمیایی و کلات های فلزی با عملکرد بالا

شرکت اترک کود در بازار محصولات کشاورزی در مدت کوتاهی توانسته به کمک دانشجویان جوان صنعت کشاورزی و شیمی گامی کوچک در تولید و فروش انواع کود کامل خاکی شامل NPK ها، انواع چالکود، انواع NPK های هیدروپونیک و کلاتها بصورت فله ای و بسته بندی بنا به درخواست خریداران بردارد.

پیوندهای روزانه
پیوندها

زاموفیلیا

شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۰۱ ق.ظ

معرفی ویژگی های زاموفیلیا

زاموفیلیا ها گیاهانی هستند با ریزوم ها و غده های متراکم. این ریزوم ها همان ساقه های زیر زمینی و پیاز مانند گیاه هستند که  ریشه گیاه رو تشکیل میدن. با رشد بیشتر ریزوم ها در خاک، جوانه ها و پاجوش های جدیدی بوجود میان.

زاموفیلیا گیاهی همیشه سبزه و در برابر تنش های محیطی بسیار مقاومه. منظورم از تنش های محیطی، عدم وجود نور کافی و آبدهی به موقع هست. همونجوری که در ابتدا گفتم خشک کردن این گیاه به مراتب از نگهداریش سختتره. برگهای زیبای زاموفیلیا دلیل اصلی محبوبیت این گیاهه .

نور مورد نیاز زاموفیلیا

بدون شک هر گیاهی در شرایط نور گیر رشد بهتری خواهد داشت، اما زاموفیلیا گیاهیه که به نور غیر مستقیم و متوسط نیاز داره. با این حال میتونه به راحتی در سایه و محیط کم نور هم دوام بیاره. پس برای زندگی، نگهداری و پرورش در آپارتمانهای کم نور گزینه فوق العاده مناسبیه.

خاک مناسب برای زاموفیلیا

خاک مورد نیاز این گیاه خاکی سبک با زهکش مناسبه. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه، مخلوطی از خاک برگ + کوکوپیت و پرلایت هست (برای آشنایی با این خاک ها روی این لینک کلیک کنید). اگه علاقه دارید زاموفیلیاتونو تقویت کنید میتونید سه یا چهار ماه یکبار به اون کود تقویتی 20_20_20 البته با نصف غلظت معمول رو بدید.

میزان آبیاری مورد نیاز زاموفیلیا

زاموفیلیا هم مثل سانسوریاها کم آبی و خاک خشک رو به ابیاری زیاد و غرقابی ترجیح میده. آبیاری زیاد به زاموفیلیا باعث میشه ریزوم ها و ریشه های گیاه به مرور لهیده بشن و بعد از چند روز برگهای گیاه زرد بشه وگیاه بطور کامل از بین بره.

شاید براتون این سوال پیش اومده باشه که گیاه شما چه زمانی به آبدهی نیاز داره؟ شما میتونید انگشت اشاره دستتون رو با فاصله از ریزوم ها تا عمق پنج سانتی متری خاک فرو ببرید، در صورت خشک بودن عمق خاک گیاه شما به ابدهی نیاز داره. اما اگر انگشت شما رطوبت نسبی رو لمس کنه به آبدهی نیازی نیست.

اما اگر دوست دارید به گیاهتون بصورت روزشمار آب بدید بهترین زمان ممکن هر ده روز یکبار هست.

نحوه تعویض گلدان زاموفیلیا

تعویض گلدان این گیاه هم کار ساده ای هست. گلدان زاموفیلیا رو برگردونید، با دست مخالف چند ضربه پیاپی به کف گلدان وارد کنید، تا زمانی که گیاه بصورت قالبی به دست شما منتقل بشه. خاک های اضافی گیاه رو تا جای ممکن بردارید. مواظب باشید به ریزوم های زاموفیلیا آسیبی وارد نشه. گلدان با زهکش مناسبی رو انتخاب کنید.

در این مرحله شما میتونید به وسیله ریزوم ها گیاه رو به دو یا چند قسمت در گلدانهای مختلف تکثیر کنید .

 

اگر زهکش گلدان شما(سوراخ های زیر گلدان که به منظور خارج کردن آب اضافی است را زهکشی میگویند) زیاد و یا درشت است میتونید از تیکه ای ذغال استفاده کنید تا خاک و آب زیادی رو در موقع آبدهی از دست ندید. روی ذغال مقداری از خاک برگ بریزید گیاه رو آروم به گلدان جدید منتقل کنید و اطراف گیاه رو مخلوطی از خاک برگ مرغوب و کوکوپیت بریزید و کمی با انگشت خاک رو فشرده کنید.

 

تکثیر_زاموفیلیا

برگها را دقیقا از قسمتی که به محور متصل است جدا می کنیم و در مخلوطی سبک و مرطوب قرار می دهیم. از ترکیبهای مختلفی به این منظور می توان استفاده کرد مثلا ترکیب کوکوپیت+پرلایت و یا خاک برگ + شن و یا پیت موس+ شن و یا هر ترکیب دیگری که علاوه بر نگهداری رطوبت از بافت سبک و زهکش بسیار خوب برخوردار است می توان استفاده کرد. بعد از قرار دادن قلمه ها در مخلوط کاشت، پوشاندن سطح گلدان با لایه ای از پلاستیک شفاف به ماندگاری رطوبت هوای اطراف قلمه ها کمک می کند. در مدت زمانی که برگها به نظر در حال پوسیدن هستند، ساختارهای غذه ای شکل در قسمت زیرین خاک در حال شکل گرفتن است که این ساختارها در نهایت گیاهان جدید را شکل می دهند. روند شکل گیری این غده های کوچک 7-6 هفت ماه می تواند طول بکشد و رویش برگها از آنها نیز چند ماه زمان نیاز دارد به بیان دیگر تکثیر این گیاه از قلمه ها برگ حتی می تواند تا حدود یک سال نیز طول بکشد. تقسیم گیاه و به بیان دیگر تقسیم ریزوم گیاه روش دیگر تکثیر آن است. زمانی که گیاه به خوبی متراکم و بزرگ شده است، هنگام تعویض گلدان می توان توده ریزومهای گیاه را از هم جدا کرد و هر قسمت را به عنوان گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد

 

منابع:

سایت دونفره

کانال تلگرامی پایگاه اطلاع رسانی باغبانی و فضای سبز moj

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۶
atrak kood

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی